Att gå på Ridgymnasium är som en dröm - Sveriges Ridgymnasium

Att gå på Ridgymnasium är som en dröm

Alva Flygare har älskat hästar så länge hon kan minnas.
– Att jag och min häst Diaz nu får chansen att gå på ridgymnasium tillsammans är som en dröm, säger hon.

Redan som barn började Alvas intresse för hästar. Hennes morfar hade egna hästar och hon spenderade mycket tid där som liten.

Jag hade barnreumatism och hästarna hjälpte mig mycket i min läkning. Jag hade svårt att gå men när jag red hade jag inte ont och hästarna dömde mig aldrig. Det var fint. Jag började rida mer och mer och i 10-årsåldern började jag tävla. Sedan dess har jag varit i stallet i princip varje dag.

Efter 9:an valde Alva att söka till Sveriges Ridgymnasium i Flyinge. Hennes föräldrar stöttade henne i beslutet – trots att det var sju timmars bilresa hemifrån Stockholm.

De visste att detta var min dröm och de har alltid uppmuntrat mig att följa mina drömmar. De litar på mig och sedan jag flyttade hit till skolans elevboende har jag lärt mig massor – det har bara varit nyttigt på flera sätt.

Under höstterminen 2022 fick Alva ett stipendium, via SRG:s  EU program Erasmus+, för att göra utlands APL i Spanien.

Min praktik via Erasmus+ var några av de roligaste och mest lärorika veckorna jag gjort tillsammans med Paul George Sporthorses.
Man växte även som person och eftersom man reser och bor själv i ett annat land måste man ta ansvar. Att få lära känna och jobba med alla nya människor var roligt. Även att att få rida och vara på tävling i att annat land har varit en upplevelse som jag aldrig kommer glömma.