Man kan komma hur långt som helst - Sveriges Ridgymnasium

Man kan komma hur långt som helst

Livet efter åren på Sveriges Ridgymnasium blev bättre än Julia vågat drömma om

– Jag arbetar som hästskötare hos företaget O.N Sporthorses. Det här vill jag aldrig lämna, säger Julia Rundqvist som mest uppskattar de variationsrika dagarna som varvas med massa tid med hästarna och resor utomlands.

Julia, som vuxit upp med hästar, ser tillbaka på åren på Sveriges Ridgymnasium i Flyinge med glädje.
– Det var magiskt att flytta hemifrån, vara med hästar hela dagarna och gemenskapen bland oss som bodde där var fantastisk. Dessutom skapade man sig ett superbra nätverk, säger hon.

Julia hade jobb klart redan innan studenten och flyttade direkt till Holland för att arbeta som groom.
– Sedan så hade jag en liten paus och testade några andra ”vanliga jobb”, men jag saknade snart livet med hästarna. Så jag sökte jobb hos Nellie Berntsson och hennes man Olav som driver företaget O.N Sporthorses i Sverige med tävlings- och försäljningshästar. Jag fick provjobba och fick snabbt anställning. Nu har jag varit här i tre år och vill aldrig sluta.

Julia sköter hästarna, rider, hjälper till med familjens barn, bokar tävlingar, har kontakt med veterinären och kör sålda hästar utomlands, ofta till Holland eller Belgien.
– Jag älskar att alla dagar ser olika ut. Jag har eget boende en kvart från gården och en fast lön som jag är väldigt nöjd med. Jag får vara med om så mycket och Nellie och Olav är som min lilla extrafamilj. Framtiden ser ljus ut och jag vill bara fortsätta bygga vidare på allt som vi har här.

Vad har du för tips till andra som funderar på att jobba som hästskötare?
   – Var inte rädd att visa framfötterna och våga ta för dig! Om du gör det kan du verkligen komma hur långt som helst. Det finns alla möjligheter att jobba sig uppåt, kanske utomlands om man är sugen på det. Arbetsmarknaden är dessutom god, många söker drivna hästskötare.