Theo kom in på drömutbildningen - som enda kille - Sveriges Ridgymnasium

Theo kom in på drömutbildningen – som enda kille

Theo lämnade familjen i Dalsjöfors för hästarna i Varberg. Men att börja på en skola där det då bara fanns tjejer hade han dock inte väntat sig.
– Jag tror att det är jättemånga killar som vill, men i dag ses hästhobbyn som tjejig. De kanske inte vågar, säger han.

Theo Johansson Hjert reder ut tovorna i hästen Aurores svans med hjälp av fingrarna. Han pysslar tyst eller nynnar lågt. Klasskamraterna grejar i boxarna bredvid och de småpratar om sina hästar. Men Theo verkar inte höra. Han har fullt upp med att borsta hästens päls. Snart är det dags för dressyrlektion inne i ridhuset.
– Jag gillar både hoppning och dressyr. Men jag gillar nog dressyr lite mer, där är jag nog lite duktigare, säger Theo.

Sedan i augusti 2022 har Theo pluggat på Sveriges Ridgymnasium i Varberg. Han flyttade från Dalsjöfors i Borås för att få ägna sig åt sitt största intresse.
– Jag tycker om allt med hästar, säger han.

Theo var tio år när han började på ridskola i Målsryd. Han hade testat mängder av sporter men inget blev långvarigt. Men det var något speciellt med hästarna och deras unika personligheter, det kände han direkt.
– Intresset bara fortsatte växa och det blev roligare och roligare samtidigt som jag kände att jag blev bättre och bättre. Det handlar inte bara om att rida hästar. Jag vill jobba runt hästar och sköta om dem, säger Theo.

– Jag lever drömmen här. Man ska göra det man tycker om och sen bara köra på, säger Theo.

Att få vara nära hästar under gymnasietiden kändes därför som det alternativet som passade bäst. Theo beskriver att han är praktiskt lagd. Musik, idrott och bild har varit favoritämnen i grundskolan.

Han bestämde sig för att söka till ridgymnasiet, fick en plats och packade ihop sina grejer.
– Jag brukar vara ganska cool med sånt, men jag var nervös inför att flytta hemifrån. Det var ett helt nytt ansvar. Jag är den enda biologiska killen i alla årskurser, jag blev väl lite förvånad över att jag då var den enda killen på hela skolan, säger han.

Anledningen till att få killar väljer att söka sig till gymnasiet tror han handlar mycket om normer och stereotyper.

Jag blev väl lite förvånad över att jag var den enda killen på hela skolan, säger Theo.

2022 var 93 procent av alla medlemmar i Svenska Ridsportförbundet kvinnor, enligt siffror från Svenska Ridsportförbundet. Bland ungdomar i åldrarna sju till tjugo var bara drygt sex procent killar år 2020. På Sveriges Ridgymnasium i Varberg går det cirka 80 elever.

Varje år är det i snitt tre till fyra killar som söker och en till två killar som väl börjar.
– Under skolgången är det en annan kultur bland tjejer att rida. Det är okej. Man måste nog stå på sig som kille på ett annat sätt. Det är nog tyvärr inte lika okej så som vi hoppas att det ska bli framöver, säger Nina Pennebratt, rektor på SRG Varberg.

Hon förklarar att de jobbar för att få fler killar att söka till skolan. Bland annat genom att lyfta fram de killar som går eller har gått på skolan för att de ska kunna dela sina erfarenheter.
– De som väl har börjat har gått sina tre år. Vi önskar att fler hade vågat ta det här steget. Här kan man dela hästintresset oavsett, säger hon.

Theo berättar att det sedan start inte varit några konstigheter med valet av skola.

– Mina kompisar ser mig för vem jag är och tyckte bara att det var bra att jag följde min dröm. Men det kunde varit annorlunda. Jag har alltid hängt med personer som är lite annorlunda eller nördiga. De är väldigt accepterande.

När Theo drömmer om sin framtid ser han en ridskola framför sig. Eller kanske ett eget hästföretag. Eller att han jobbar som tränare. Han har inte riktigt bestämt sig än.
Men innan det skulle bli aktuellt vill han fortsätta lära sig så mycket som möjligt. Samtidigt vill han cykla till Varbergs Fästning tillsammans med sina kompisar och han vill hänga i stallet tillsammans med favorithästen Gino.

– Jag lever drömmen här. Man ska göra det man tycker om och sen bara köra på, säger han.

Länk till artikel i Borås Tidning
Publicerad den 27 mars 2023