Lärling - Sveriges Ridgymnasium

Lärling

Som lärling läser du hela Naturbruksprogrammet, precis som eleverna på alla våra skolor, men en stor del av utbildningen är förlagd på en arbetsplats.

Det kan vara på en ridskola, i ett utbildningsstall eller liknande. Det ger stora möjligheter till praktisk övning men ställer också krav på eget ansvar. Det är möjligt att vara lärling redan från årskurs 1, men utifrån våra erfarenheter så rekommenderar vi ofta att bli lärling från åk 2 eller 3. Du kan själv önska en lärlingsplats att vara på, men både plats och handledare måste godkännas av skolan.

Jag tycker att det är superkul att verkligen få bli del av ett team och få vara med i det dagliga arbetet. En jättebra erfarenhet inför framtiden och dessutom en möjlighet att skaffa kontakter och referenser. Även om det innebär mycket eget ansvar är det skönt att kunna anpassa och styra sina studier med mer självständigt arbete. /Elev med lärlingsplats

– Alvida Svahn, Kungsbacka

Att gå lärlingsprofil är verkligen något jag kan rekommendera! Jag har mina praktiska ämnen förlagda hos Alexandra Emanuelsson där jag trivs jättebra. Jag har kommit in i vardagen och får se och lära hur det går till i ett stall fullt av tävlingshästar. Jag har turen att få rida väldigt mycket och utvecklas hela tiden i min ridning vilket är väldigt kul.

Jag lär mig även mycket runt omkring hästarna och alla faktorer som spelar in. Att hantera tävlingshästar med mycket nerv är annorlunda och varje häst kräver sin egen tid att lära känna, något som vi lägger stor vikt på här. Utom att det är lärorikt så är det även en väldigt rolig vardag.

Att få spendera mina skoldagar här på gården med hästarna är jag så tacksam över, och tycker det är super att skolan erbjuder lärlingsprofil! Profilen ger varierade skoldagar, mycket kunskap och nya vänner. Jag är verkligen så nöjd över mitt val!

– Linn Johansson, åk 3 Kungsbacka

Det blir som privatlektioner, man får vara med om en hel del nya saker som man kanske inte stöter på i skolan, Man får chans att åka iväg och vara med hos veterinär och på tävling och träning. Bra val om man är trött på skolmiljö.

Det är också bra att kunna ha med att man varit lärling på sitt cv.
Man får prova på yrkeslivet.

– Emily Öst, Svedala