Attraktiv på arbetsmarknaden - Sveriges Ridgymnasium

Attraktiv på arbetsmarknaden

Åren på Sveriges Ridgymnasium gjorde att Alwa Torstensson behöll skolmotivationen och hon fick med sig många goda erfarenheter

– Jag var noga med att se till att jag fick behörighet till högskola och just nu pluggar jag till civilekonom på Linköpings universitet – men kommer nog alltid beteckna mig själv som en hästtjej, säger hon.

Alwa har älskat hästar sen barnsben och när hon var 13 år fick hon sin första C-ponny. Familjen bodde på en gård och att få träna dressyr och hoppning – det var livet.
– När jag gick i 8-9:an så var jag ganska skoltrött och när min kompis berättade om Sveriges Ridgymnasium tyckte jag det lät som en bra idé. När jag ser tillbaka på det nu inser jag att det var ett bra val. Jag lyckades behålla skolmotivationen och fick arbeta ganska mycket praktiskt några år, vilket var skönt. Jag läste dock högskoleförberedande eftersom jag visste att jag skulle plugga vidare, berättar Alwa.

Under gymnasieåren träffade hon några av sina absolut bästa vänner och hon startade ett UF-företag.
– Jag var med och startade en ridskola, det blev som mitt extrajobb. Än idag håller jag privatlektioner emellanåt för vissa av mina elever. Det är fantastiskt att få vara med och följa deras utveckling.
Efter studenten tog Alwa två pausår. Hon åkte först till USA i två månader och sen till Australien där hon arbetade som au pair.
–  Senare, 2019, började jag min 4-åriga universitetsutbildning på Linköpings universitet där jag läser på det Internationella Civilekonomprogrammet. När jag är klar här planerar jag att flytta till Göteborg och sedan är målet att jobba utomlands i några år.

Hur tänker du kring att du inte valde att arbeta med hästar?

– Hästarna kommer alltid vara en viktig del av mitt och jag kommer alltid beteckna mig själv som en hästtjej. Oavsett vad man väljer att arbeta med är det många fördelar med att ha min bakgrund. Man blir attraktiv på arbetsmarknaden, även i andra branscher. Som hästtjej har man ett gott rykte, folk vet att det innebär att man kan ta ansvar och inte är rädd för att hugga i. Man passar ofta i projekt- och ledarskapsroller.

Vad har du för tips till de som funderar på att söka till Sveriges Ridgymnasium?
   – Kör på och välj högskoleförberedande om du har funderingar på att plugga vidare. Gå in med ett öppet sinne och försök ta för dig, var social och prata med många. Ha kul, det är givetvis också väldigt viktigt!