Naturvetenskaplig profil - när du vill hålla alla dörrar öppna - Sveriges Ridgymnasium

Naturvetenskaplig profil – när du vill hålla alla dörrar öppna

Vill du få massa tid i stallet och samtidigt få en bra allmänbildning som du kommer ha nytta av oavsett vilket yrke du väljer i framtiden? Då är Naturbruksprogrammet med Naturvetenskaplig profil på Sveriges Ridgymnasium på Bökeberg i Svedala något att fundera på.

– Det är verkligen superskönt att ha stora valmöjligheter inför framtiden – man kan exempelvis välja att läsa vidare till veterinär om man skulle vilja det, säger Elsa Sigenstam, som går sista året på den Naturvetenskapliga profilen.

När Elsa, som har två egna hästar, skulle välja gymnasieprofil föll hon för den breda utbildningen på Bökeberg. Det lockade verkligen med kombinationen av hästliv och en utbildning som lovade många möjligheter till en spännande framtid.

– Det har verkligen blivit bra. Skolan är liten och personlig, vi får mycket hjälp, och lärarna är duktiga på att anpassa studierna efter varje elev. Det är så bra att man dessutom kan ägna sig åt sitt största intresse, säger Elsa, även om hon inte vet exakt vilken yrkesväg hon ska satsa på i framtiden.

– Men det är så skönt att veta att jag har många valmöjligheter; det finns ingen stress med att låsa sig vid ett specifikt område, menar hon.

– Prova! Kom hit med ett öppet sinne över hur spännande det kan vara att se orsak, påverkan och olika samband i naturen, säger gymnasielärare Josefin.

”En utbildning som passar de flesta”
Josefin Åberg Sjöholm är gymnasielärare i matte, fysik och naturkunskap och har arbetat på Sveriges Ridgymnasium på Bökeberg i sju års tid. Hon ser stora fördelar med att arbeta på en mindre skola där det ges utrymme att se varje elev.

– Naturvetenskaplig profil kan kanske lätt ses som en studietung profil men jag tycker det är annorlunda hos oss. Vi försöker få in en hel del praktiska moment, gärna i stallmiljö – och har möjlighet att individanpassa studierna. Vi har ett nära samarbete mellan olika ämnen och bara en sån sak som att hagen ligger 10-15 meter utanför vårt nya fina labb – det säger en del, säger Josefin.

Ibland kan eleverna få räkna på exempelvis ”fysiken i min ridning” och uppmuntras till att kunna se samband i sin vardag. De brukar också åka iväg på en del studiebesök.

– Vi har besökt universitet och två av de största forskningsanläggningarna i Sverige – ESS och MAX IV i Lund, berättar Josefin som menar att detta är en utbildning som passar de allra flesta:

– Prova! Kom hit med ett öppet sinne över hur spännande det kan vara att se orsak, påverkan och olika samband i naturen.

Jag är väldigt tacksam för att många dörrar hålls öppna, säger Julia

Praktik på veterinärklinik
Julia Pedersen läser det andra året på den Naturvetenskapliga profilen på Bökeberg i Svedala. För tillfället gör hon sin praktik på en veterinärklinik. Hon har en egen ponny som hon rider på ridlektionerna och ser stora fördelar med att få ihop sitt största intresse med sin skolgång.

–  Nu under praktiken har jag fått upp ögonen för flera olika yrkesroller. Vi får se vad det blir i framtiden, jag är öppen för flera olika vägar – kanske studera utomlands. Jag är väldigt tacksam för att många dörrar hålls öppna, säger Julia.