Utbudet av jobb är stort - Sveriges Ridgymnasium

Utbudet av jobb är stort

Matilda Svenrot stormtrivdes när hon pluggade på Sveriges Ridgymnasium i Kungsbacka och beskriver skolan som sin trygga punkt

Nu – några år senare – är hon tillbaka.
– Fast nu har jag bytt roll, från elev till ridlärare. Jag är så lycklig över att vara här igen, säger hon.

Matilda började på Sveriges Ridgymnasium i Kungsbacka år 2016 och älskade varje dag – att få vara i stallet och rida många olika hästar – det var drömmen.
– Jag har många fina minnen från den tiden och det var verkligen guld värt för mig att få vistas i den miljön. Jag var ganska säker på vad jag ville göra efter studenten och pratade med flera av skolans lärare som var hippologer, berättar Matilda.

Sagt och gjort – Matilda sökte och kom in på hippologprogrammet i Flyinge med inriktning ridhäst och ridlärare.
– Jag tog min examen i juni 2022 och behövde inte söka så mycket jobb utan stallchefen på SRG i Kungsbacka kontaktade mig och erbjöd mig en tjänst. Det var väl lite tanken och drömmen hela tiden. Att få komma tillbaka, säger Matilda.

Som ridlärare börjar arbetsdagen ofta vid 6.30 eller 7.00. Då morgon-fodrar Matilda skolans hästar och sedan blir det lite morgonkaffe och fika. Sedan är det dags för stallundervisning med eleverna och därefter blir det ofta tid att rida en av skolans hästar.
– Därefter har jag en lektion ridteori och efter lunch har jag ofta två rid- eller hopplektioner. Jag avslutar dagen med stallundervisning igen. Jag älskar verkligen att dagarna är så varierande och att jag får så mycket tid med hästarna.

Vad har du för tips till ungdomar som skulle vilja göra en liknade resa som du har gjort?
– Kör på och var inte rädd för att ta för dig. Om du är osäker, gå på infomöten, ställ frågor och gör besök på skolan. Om det är detta du vill, så har du alla möjligheter. Som hippolog är arbetsmarknaden väldigt god, utbudet av jobb är stort.