Jag längtade hela sommarlovet på att skolan skulle börja igen - Sveriges Ridgymnasium

Jag längtade hela sommarlovet på att skolan skulle börja igen

Lovisa Stålmarck brukar skoja om att hon skulle betala dyrt för att göra om gymnasieåren på Sveriges Ridgymnasium.

– Jag stormtrivdes vilket gjorde gott för studiemotivationen då jag tog studenten med fina betyg i samtliga ämnen. Det var aldrig jobbigt och variationen gjorde dagarna väldigt lätta, säger hon.

Lovisa har haft ett enormt hästintresse så länge hon kan minnas. Hon levde nästan på Malmö Ridklubb under stora delar av uppväxten och lyckan var total när hon fick en egen ponny som 12-åring. Tillsammans tävlade de i både hoppning, dressyr och fälttävlan.

– Ganska långt innan det närmade sig gymnasieval hade jag spanat in Sveriges Ridgymnasium och hade siktat in mig på det. Men av någon anledning valde jag först en plats på en mer traditionell gymnasieskola, inriktning natur.

Men i sista sekund, typ dagen innan skolstart, ångrade jag mig och jag fick en plats på Bökeberg. Jag minns att jag åkte dit och bara kände i hela kroppen ”det är ju här jag ska vara”.

En underbar tid i livet
Lovisa beskriver gymnasieåren som en drömlik tillvaro. Att kunna plugga matte och samtidigt titta ut på hästarnas i hagen utanför – det var magiskt.

– Det är så varierande dagar, med mycket praktiskt arbete, vilket gjorde väldigt gott för min studiemotivation. Jag fick väldigt fina betyg och längtade hela sommarlovet på att skolan skulle börja igen.

Lovisa under sin gymnasietid.

Efter gymnasiet testade Lovisa några andra arbeten och nu, som 29-åring, har hon dessutom hunnit bli mamma till två små barn. Hon har genom åren haft tio olika hästar som hon tävlat med.

– När det blev en ledig tjänst här på Sveriges Ridgymnasium tvekade jag inte en sekund på att söka. Det är ju min plats på jorden!
Idag arbetar hon som hästskötare och skolambassadör, vilket innebär att det är Lovisa som de som vill besöka skolan – får träffa.

– Jag rekommenderar verkligen att göra ett besök om man funderar på att söka hit. Som sagt, mina år på Sveriges Ridgymnasium var fantastiska, jag hoppas fler tar chansen.

– Min upplevelse är att arbetsmarknaden och framtiden bland eleverna här ofta ser väldigt ljus ut, säger Lovisa.

Lovisa på utlands APL i Holland 2011 via SRG:s EU program “Leonardo da Vinci”.