Högskoleförberedande profil med hästinriktning | SRG

Högskole-förberedande profil med hästinriktning

Högskola grund

2500 poäng / Antagningskod NBHAT / Välj skolhäst eller egen häst / Boende nära skolan / Grundläggande behörighet /

Yrkesexamen och  behörighet till högskola

Du är hett eftertraktad i hästbranschen direkt efter studenten. Du kan jobba ett tag och sedan välja att utbilda dig vidare.

Ta chansen att söka ett stipendium till Erasmus+

Du får möjlighet att göra utlands APL tillsammans med en skolkamrat under åk 2 eller åk 3 i Holland eller Spanien

Mycket häst i vardagen på våra skolor

När du vill få goda kunskaper om hästar och andra djur inom naturbruket, hästens beteende samt samspelet mellan häst och människa.

Om Högskola grund

Ger dig en ljus framtid i hästbranschen

Arbeta direkt som hästskötare/tävlingsgroom i Sverige eller utomlands

På utbildningen lär du dig att arbeta yrkesmässigt med hästar och sköta hästanläggningar av olika slag.

Lär dig grunderna i ridning, körning och ha målet att göra Svenska Ridportförbundets Yrkesprov för hästskötare

Inom ridkurserna ligger fokus på korrekt grundridning inom dressyr och hoppning. I arbete med hästar får du lära dig att longera, visa häst vid hand, tömkörning, löshoppning, lastning, klippning och knoppning av häst. Dessutom får du kunskap i hur man slår på en tappsko med möjlighet att erhålla intyg om tappskokompetens, utbildning i att sätta upp och underhålla staket samt köra traktor.

Få dubbelkompetens med både yrkesexamen och högskolebehörighet

Du får med dig grundläggande behörighet till högskola och universitet. Det skulle kunna kallas dubbel kompetens om du vill. Skulle du vilja kan du lägga till fler kurser för att få mer behörighet.

Hästar och ridsport är, trots fler teoretiska kurser, fortfarande en stor del av din vardag och du har lika många rid- och hästkurser som i Ridsportprofilen.

Denna profil kan läsas som lärling

Att gå en gymnasial lärlingsutbildning är ett alternativ som innebär att du minst hälften av din skoltid är ute på en arbetsplats

Du följer det dagliga arbetet där och din utbildning i yrkesämnena. till exempel hästkunskap, djurhållning och ridning, sker till stor del på arbetsplatsen och i samarbete med din handledare.

Övriga dagar är du skolan och läser de teoretiska ämnena tillsammans med dina klasskompisar.

Det är möjligt att vara lärling från åk 1, men utifrån våra erfarenheter rekommenderar vi ofta att bli lärling från åk 2 eller 3.

Det bästa med skolan är variationen med teori och praktik. Vi har en härlig gemenskap och skolhästarna är fina
Natalie, Elev åK 2

Svenska 3 - väljs som individuellt val100
TOTALT 2500p
Framtid

Söka flera yrkeshögskolor och vissa högskolor direkt efter gymnasiet

Du kan välja att studera direkt efter studenten eller börja jobba. Väljer du att jobba finns det flera utbildningar du kan söka när du vet vad du vill.

Stort kontaktnät inom ridsport både i Sverige och utomlands

Många av våra praktikplatser erbjuder dig jobb direkt efter studenten både i Sverige och utomlands. Ibland kan du även få sommarjobb.

Ger dig behörighet till många olika utbildningar med grundläggande behörighet

Vill du kan du utöka programmet för mer behörighet för att till exempel utbilda dig till Hippolog. Som Hippolog är du eftertraktad på arbetsmarknaden.