Ridgymnasium i Varberg - Vägen till högskola eller jobb | SRG

hav
& natur

Varberg

Lätt att pendla / 76 elever / Bo nära skolan / Välj skolhäst eller egen häst / 2022 nådde 81% yrkesexamen / 57% Grundläggande behörighet / Medianvärdet 248 / Meritvärde 128 / Ansökningskod NBHAT /

Yrkesfokus med specialkurser

Arbeta mycket praktiskt, vara ute i naturen, andas frisk luft, plugga mot konkreta yrken och kom fort ut i arbetslivet.

Breda möjligheter för framtiden

Läs en komplett gymnasiekompetens som förbereder dig brett för vidare studier eller yrke.

En oslagbar kombination

Hästen är en fantastisk lärare och hjälper dig ta ansvar. Många hästmänniskor har starkt driv och är starka personer med passion.

Om skolan

Sveriges Ridgymnasium Varberg

I den populära kuststaden Varberg ligger den första skola som vi startade 2005.

Skolan hittar du på Kvarnagårdens Ridcenter, tillsammans med Varbergs Ridklubb och Varbergs Ridskola. Detta är skolan för dig som drömmer om att gå på en lite mindre skola med familjär känsla. Här sker många roliga aktiviteter, både på och efter skoltid – både på hästryggen och på marken.

Kommunikation

Skolan ligger en liten bit från stadens centrum och du tar dig till skolan med cykel eller buss från Varbergs centrum/tågstation.

För hästarna

Våra skolhästar och våra elevers privata skolhästar erbjuds stora stall och rymliga hagar. Vid skolan finns även ridstigar i härligt naturområde för uteritter.

Nationell Idrottsutbildning

Är ditt mål att nå nationell elit? På vår skola i Varberg är vi certifierade för att bedriva Nationell Idrottsutbildning (NIU) inom hoppning och dressyr.

Händer hos oss
Anmäl

Läsårstider 2024-2025 Sveriges Ridgymnasium

Skugga en elev
Läs

APL Arbetsplatsförlagt lärande
Läs

2 stallar med sammanlagt 66 boxplatser
2 ridhus, varav ett isolerat, med måtten 23 x 60 m och 20 x 60 m
4 ridbanor varav två på grus och två gräs
Terrängbana
Ridvägar i närheten av anläggningen
5 skolsalar varav en för de Naturvetenskapliga ämnena och en för Djursjukvård
5 grupprum
Matsal med uppehållsrum
Närhet till busshållplats

Studentliv

Tre år på samma anläggning

All utbildning sker på Varbergs Ridklubb på Kvarnagården.

Vi har egna skollokaler, stallar och hagar på anläggningen. Skollokalerna är en del av stallmiljön vilket innebär att elevernas samlade skoltid spenderas sammanhållet på anläggningen.

Elevernas vardag består omväxlande av praktiska och teoretiska lektioner.

Utbildningen ger eleverna de kunskaper som krävs för att genomföra avslutande gymnasiearbete som i sin tur leder till en yrkesexamen.

Behöver du boende hjälper vi dig

Vi har boende på flera ställen runt anläggningen i Varberg.

Det finns bland annat en mysig stugby där flertalet av eleverna bor, där två elever delar på en stuga. Eleverna har egna sovrum och delar allrum, kök och badrum. Det finns fler boenden i närheten av anläggningen.

Titta in i stugbyn

Du kan rida skolhäst eller egen häst

Vi har många olika typer av skolhästar.

Du får tillfälle att träffa många olika typer av hästar när du pluggar hos oss. Vi har olika typer av skolhästar för att ge alla elever de bästa förutsättningarna.
Har du en egen häst, som kan passa som din skolhäst, så finns det möjlighet att ta med den. Hästen får kostnadsfritt en egen box.

Kvarnagårdens Ridcenter
432 32 Varberg