Ridgymnasium som leder till högskola eller jobb | SRG

Ridgymnasium

Varför SRG?

1.Kul

Att blanda plugg med den praktiska hästhanteringen gör att tre år här swishar förbi lika snabbt som studiebidraget tar slut.

2.Näringslivet <3 hästmänniskor

Många företagsledare har en bakgrund med hästar och det är ju lätt att förstå. Om man mockat skit och baxat runt 600 kilo häst under flera år har man ju både jäklar anamma och ledaregenskaper.

3.Fantastiska lärare

Hästarna är alltid elevernas bästa vän och fantastiska lärare. De kommer att lära dig massor och samtidigt vara lojala vänner under hela din skoltid. Självklart är de vanliga lärarna snälla, behöriga och bra – men det går ju inte riktigt att jämföra med hästarna, eller hur!

Kunskap i hästväg

Våra profiler

Naturbruksprogram med 8 olika profiler

Oavsett vilken profil du väljer är hästen och ridsporten gemensam nämnare.

Du får möjlighet att både jobba och plugga vidare inom många områden och du kan få samma behörighet som från ett samhällsvetenskapligt eller naturvetenskapligt program.

Välkommen till en rolig gymnasietid med ridning på schemat.

Vad vi erbjuder

Gymnasieutbildning utöver det vanliga

På Sveriges Ridgymnasium genomsyras utbildningen av tre starka ledord; Kvalitet, Delaktighet och Glädje.

På våra små skolor lär alla känna alla och vi strävar alltid efter en trygg och trivsam miljö för alla elever. På våra anläggningar finns både stall och undervisningslokaler nära och hästarna är våra gemensamma glädjespridare.

Yrkesexamen och Högskolebehörighet

Med en yrkesexamen förbereds du för arbetslivet i en bransch med många möjligheter, och oavsett vad du vill arbeta med får du med dig värdefulla färdigheter.

Vill du läsa vidare så kan du läsa kurser till både grundläggande och särskild högskolebehörighet för många olika utbildningsområden.

Skolhäst i utbildningen

Du får tillfälle att träffa många olika typer av hästar när du pluggar hos oss. Vi har olika typer av skolhästar för att ge alla elever de bästa förutsättningarna.

Har du en egen häst, som kan passa som din skolhäst, så finns det möjlighet att ta med den. Hästen får kostnadsfritt en egen box.

Aktuellt inför skolansökan
Händer på Sveriges Ridgymnasium

Våra elever berättar

Ett ridgymnasium med många inriktningar

Vad kan man lära sig av en häst, förutom att rida? Massor säger vi. På Sveriges Ridgymnasium förbereder vi eleverna för resten av deras liv. Vi har toppklass på våra teoretiska utbildningar och självklart får eleverna högskolebehörighet. Men våra hästar är de extra lärarna som verkligen gör vår skola unik och ger eleverna en solid grund för sin fortsatta karriär – oavsett om den sker inom näringslivet eller i stallet. Hos oss växer eleverna med det ansvar som följer med hästhantering, både i stallet och på hästryggen.

Det är ingen slump att många framgångsrika människor inom näringlivet har en bakgrund med hästar. Sök till ett gymnasium där både tvåbenta och fyrbenta lärare kommer att ge dig en rolig och lärorik utbildning som öppnar många möjligheter i ditt liv.